KESAYANGAN...

Thanx a lot!!

P/s: thanx coz sudi jadi followers blog rai.. Nanti korang inform ek kat chatbox Rai. I'll follow your blog too...

Pages

Wednesday, February 4, 2009

Nak Share Info

Rai tetiba tertarik ngan satu artikel nie... so just wanna share dis info...

Anda Adalah Apa Yang Anda Makan

Agaknya sudah beribu kali anda mendengar atau membaca ungkapan ini, "Anda adalah apa yang anda makan". Oleh itu memilihlah bila makan. Kearifan orang dahulu tentang permakanan kini disahkan oleh kajian sains. Setiap makanan berkhasiat mempunyai corak menyerupai organ tubuh atau fungsi fisiologikal yang menggambarkan faedah makanan tersebut kepada seseorang yang memakannya.

Berikut beberapa contoh apa yang dimaksudkan:

karot
Karot yang dihiris kelihatan seperti mata manusia. Pupil, iris dan garisan jejari seakan-akan mata manusia. YA, sains telah membuktikan karot membantu pengaliran darah ke dan dari mata serta fungsinya.


tomato
Tomato mempunyai empat ruang dan berwarna merah. Jantung kita berwarna dan mempunyai 4 ruang. Kajian-kajian yang dijalankan menunjukkan tomato adalah makanan untuk jantung dan darah.



anggur
Anggur tergantung dalam kelompok yang mempunyai bentuk seperti jantung. Setiap biji anggur kelihatan seperti sel darah. Kajian-kajian yang dijalankan dewasa ini menunjukkan anggur adalah makanan yang memberi tenaga kepada jantung dan darah.



kacang walnutKacang walnut kelihatan seperti otak, ada hemisfera kanan dan kiri, sereberum atas dan sereberum bawah, neo-kortek pun ada juga. Kini kita telah tahu bahawa kacang walnut membantu mengeluarkan 3 dozen neurotransmiter untuk fungsi otak.

kacang bunus
Kacang bunus membantu menyembuh dan memelihara fungi buah pinggang. Ya kacang bunus nampak betul-betul seperti buah pinggang manusia.



sayur saderiSayur saderi, bok choy, rubarb dan banyak lagi kelihatan seperti tulang. Sayur-sayuran ini adalah untuk kekuatan tulang. Tulang mengandungi 23% sodium, begitu juga dengan sayur-sayuran ini, 23% sodium. Sekiranya permakanan anda tidak mempunyai cukup sodium, tubuh anda akan mengambilnya dari tulang dan membuatnya menjadi tidak kuat.


avokadoBuah terung, avokado, pear baik untuk kesihatan serta fungsi rahim dan serviks wanita. Bentuk buah-buahan tadi kelihatan seperti organ tersebut. Kajian terkini menunjukkan apabila seseorang wanita memakan sebiji avokado setiap minggu, hormonnya seimbang, membuang berat kelahiran yang tidak diperlukan dan menghindari kanser serviks. Adakah fakta ini berkebetulan? Pokok avokado mengeluarkan buah masak dalam tempoh sembilan bulan selepas ia berbunga.

buaharaBuah ara mempunyai biji yang banyak dan bergantungan di pokok dua setangkai. Buah ara dapat meningkatkan motiliti sperma lelaki serta meningkatkan jumlahnya dan juga mengatasi masalah kemandulan lelaki. Agaknya ia menyerupai apa?

keledekKeledek menyerupai seperti pankreas dan ia sebenarnya dapat mengimbangkan indek glisemik pesakit kencing manis.





buah zaitunBuah zaitun pula baik untuk kesihatan dan dapat membantu fungsi ovari.





buah orenLimau grapefruit, oren dan buah-buahan sitrus kelihatan seperti kelenjar mamari wanita. Sebenarnya buah-buahan tersebut dapat membantu kesihatan payudara dan pergerakan keluar masuk limfa dari payudara.



bawang besarBawang besar kelihatan seperti sel tubuh. Kajian masa kini menunjukkan bawang besar dapat membantu membersihkan bahan sisa dari sel-sel tubuh. Ia juga boleh menyebabkan air mata yang membasuh lapisan epitelial mata.

8 budak2 comel:

msa (" ,) said...

nice wei. aku suke part info ni. agak menarik, tmbh lg kay..

KhairiL's said...

tengs 4 da new info doc
hehe

$UaM$T][M said...

memang betol2 terkedu.
rupenyer tuhan dh tunjuk mane yg bagus untuk kita.
kita jer yg x tau kn...
dh wat research bru laa nak terkedu.
kui3~
thnx.
info neyh mng bagus!!!

mOhD^.^rAz said...

nice info...gud2..lenkali perbanyakkan info mcm nie ek..hehehe

vidadarisakura said...

coklat teda?


lalala

Nash Taj (^_^) said...

err doc...apa kte doc gnekn buah n syur ni kt rsepi doc yg sterusnya amacm...??? ner tau bkn stakat sdap...mlah baik utk kshatan hehehe...dh la rai doc...part time chef...msti rsepi yg doc wat ada khasiat t'sndri...tryla...ada bkat n idea kn...wat smething yg org len blom wat k...(^_^)

Ochie~(^_^)v~ said...

salam.. hai boleh copy paste tak entry ni.. sungguh bagus utk d share..
kejadian alam..saling berkait jer dgn kita...
Allahu Akhbar... :D hehhe

Mekar said...

Salam adik rai.

Nak minta izin copy paste artikel ni di blog sya ya. TQ