KESAYANGAN...

Thanx a lot!!

P/s: thanx coz sudi jadi followers blog rai.. Nanti korang inform ek kat chatbox Rai. I'll follow your blog too...

Pages

Thursday, April 9, 2009

Nilai Sebuah pengorbanan dari seorang bapa (KISAH BENAR)




Seorang anak yang penuh dengan harapan dan rasa serba salah telah meminta sesuatu dari bapanya....


"pa,nanti kat sana along rasa kena pakai laptop. laptop penting kot pa.. camana ek pa??"



jawab bapanya...



"xpe2.. nanti papa usahakan juga camana k sampai along dapat laptop tu... jgn risau ek syg"



Masa untuk si anak fly ke sebuah negara yang jauh beribu batu makin suntuk and semakin hampir....



Pada masa yang sama si anak bekerja keras di Toycity IOI MALL PUCHONG... Buat Overtime siang malam,kaki sampai melecet2 dan berdarah disebabkan terpaksa berdiri lama.... dalam kepekatan malam pula terpaksa menunggu bas sorang2 di bus stop dan memberanikan diri menghadapi pelbagai ragam + gelagat org... sampai satu malam dia rasa tak tahan sgt sebab pada usia muda sedemikian dia terpaksa mencari duit sendiri untuk meringankan beban bapanya... mengalir air matanya menangisi nasibnya...



"along rasa duit keje along kat toycity dlu macam x ckup je pa...banyak agy yang kena tambah... sorry ek papa sebab susahkan papa je...."


mama nya pula menenangkan hati nya...





"sabar ek anak, mama yakin setiap masalah ada jalan penyelesaian nya... insyallah k.."

and sampai suatu hari....



"along, hari ni siap2 k kita pergi survey laptop kat plaza imbi atau lowyat k.... "


"ok pa."


Sampai je di sana, berpusing2 la 2 anak beranak nie mencari laptop yang sesuai dengan kemampuan.... keluar masuk berkali2 sehingga letih.



"papa,ckup ke duit nie pa.. nak beli laptop nie?"



"papa tengok2 je dlu camana k.."


"ok pa."


akhirnya... balik dengan tangan kosong..



bisik si anak dlm hati..



"maybe papa ade masalah kot... duit lom ckup agy kot.. dah la kena tipu dengan agent. cakap pusing2 belit2... sian papa siang malam cari duit..."



esok pun masalah yang sama berlaku....



after penat survey2 laptop....



dalam kereta..berkata la si bapa...


"along,papa sanggup bagi laptop keje papa.. along amek la k.... nanti papa pergi buat report katakan laptop papa hilang kena curi. takpela papa kena tanggung and gantikan semula laptop tu... papa sanggup bagi along... papa kalau boleh..nak penuhi setiap impian anak2 papa... papa mungkin x dapat bagi kekayaan pada anak2 papa.. tapi papa cuba nak bagi kasih syg + kebahagiaan untuk menggantikan apa yang papa tak dapat bagi.."


si anak tidak mampu berkata apa2 hanya mampu mengalirkan air mata sebab terlalu terharu bapanya sanggup berkorban untuknya....



"takpela papa...xnak la macam tu.. tu kan laptop company.. camana papa nak wat kerja nanti takde laptop tu...ala, xpe kot pa takde laptop... along rasa leh je... papa jgn risau ek..."



and then hari keesokannya pula...



si bapa mengajak si anak sekali lagi ke plaza imbi.... then kat situ bapanya bertanyakan mana satu laptop pilihan hati....



si anak senyum dan hanya menunjukkan laptop acer aspire 4520 yang berharga RM 2400. itu je yang paling murah kat situ... tak berani si anak tadi nak menunjukkan laptop yang mahal2...



tapi si anak pelik juga..mcamana bapanya boleh belikan nya laptop dalam masa 2 hari... dan bertanyakan pada bapanya...



"tu x penting k along,yang penting papa nak along belajar betul2 kat sana and hargai setiap pengorbanan yang telah papa lakukan... nie hadiah yang paling berharga papa berikan kat along... jaga bebaik k...."



"terima kasih papa... along sygkan papa"


si anak terlalu suke dan happy hinggakan siang malam membelek laptop tersebut.... tido pun dengan laptop tersebut kot... macam tu la dia menghargai sebuah pemberian daripada bapanya sebab dia tau macamana susah bapanya mendapatkan benda tersebut. dan dia bukannya tergolong dari kalangan org kaya dan berharta. cuma dilahirkan daripada sebuah keluarga yang hidup sederhana dan adik beradik seramai 7 org. dan 6 org bersekolah.. dan dia bukan jenis cakap je apa yang die nak then terus dapat depan mata... sekarang dia lega sedikit setelah dibantu dengan scholar.dapatla dia makan sedap2 kat negara orang, meringankan sedikit bebannya...



dia dah banyak belajar dari kehidupan... since after PMR..setiap cuti je.. dia takkan duduk diam di rumah.. mesti pergi cari kerja..macam2 kerja yang dia pernah lakukan... promoter baju sekolah(canggih),promoter Revlon, cashier jusco, sale assistant toy city,and last sekali sale assistant PROMOD the gardens,midvalley...






bayangkan kawan2 hancur tak hati dia bila laptop kesayangan die terhempas kuat atas lantai disebabkan seorang insan yang tidak bertanggungjawab?dia mengatakan itu hanya kecuaian dari diri si anak.. tapi kalau korang nak tau,pada masa kejadian,dia yang berlari tak tentu pasal and clumsy sebab nak jumpa seorang lelaki... hingga kaki die tersadung wayar laptop.dan bayang kan je camana laptop yang berada kat tengah2 meja si anak leh terhempas kalau bukan sebab dia sendiri yang cuai, tambahan lagi dia, si anak dan roomate dia yang lagi sorang dah diingatkan untuk sentiasa beware disebabkan keadaan bilik si anak yang tak cukup plug. kemudian, insan tersebut hanya menghantar laptop yang dah rosak itu kepada seorang kawan untuk dibaiki hard disc nya SAHAJA and tidak menghantar laptop tersebut ke computer service center yang lebih tau analisis kerosakan whole things.




after terhempas je laptop tersebut,berderai air mata si anak tadi sebab insan yang membuat demikian tidak tahu hati dia hancur sgt....nilai hadiah dari seorang bapa yang bersusah payah untuk memenuhi impian anaknya.... after that incident, insan tersebut berjanji akan bertanggungjawab atas segala kerosakan... tapi sayang,hanya janji palsu. si anak tidak berasal dari keluarga berada seperti insan yang telah melakukan. dia tidak memahami apa itu kesusahan,keperitan.



kawan2... bayangkan... laptop yang still baru,in good condition tetibe terhempas kuat dari atas meja ke lantai... memangla kejadian tu telah lama taun lepas, tapi kawan2 rasa... 100% ke dia akan berfungsi seperti biasa?? laptop adalah barang sensitif...impact dari kejadian tersebut,ia memakan fungsi dalaman sedikit demi sedikit.. after jatuh tu,si anak realize laptop nye akan shut down sendri,hang,jammed,stuck and screen nya blurr... tapi disebabkan time tu dia still lagi berkawan ngan insan tersebut,dia hanya mampu mendiamkan diri.... dan sekarang insan tersebut hanya bersetuju untuk membayar kerosakan untuk CASING NYA SAHAJA selepas insan tersebut and si anak dihadapkan di depan director. casingnya hanya terkopak sedikit.


dan apa yang lebih mengecewakan.. insan tersebut juga menyuruh si anak pergi membaiki laptop tersebut sendiri ... and then give her receipt and she will pay... tambah kejam lagi..die memberi tempoh 2 minggu sahaja untuk si anak membaiki laptopnya... kawan2..adakah keadilan di situ?? siapa sepatutnya bertanggungjawab untuk membaiki?si anak atau insan tersebut??





patut x si anak tadi bersikap tidak rasional setelah apa yang menimpa dirinya... dia melakukan "SESUATU PERKARA" kerana dia mmg sgt2 emo dan tak boleh berfikir ketika itu... (cerita ini akan disambung bila masa sesuai) cakap mmg mudah,tapi kita tidak tau camana hati die berkecai,remuk and rasa kecewa!!!!



cuba kita bayangkan camana je perasaan kita kalau berada di tempat si anak tadi...



ibu bapa si anak tau kejadian ini... tapi saya kagum dengan sikap mereka... hanya memikirkan yang positif dan memberikan semangat kepada si anak....



"xpela along... kalau orang buat kita macamtu... kita sabar bebanyak k.. doa banyak2 pada allah... dia akan tolong insan2 yang teraniaya... yang penting skrg, mama n papa nak along kat sana... happy..ceria and takde masalah k... jangan nangis2 camni..papa n mama rasa tak sedap hati kat sini... sediey tengok keadaan anak mama n papa camni.... tapi nak buat camana... nanti kita fikirkan jalan lain k untuk beli laptop baru...."



pikirkan pula perasaan ibu bapanya...







38 budak2 comel:

Anonymous said...

aku bace ni boleh hot juge tau sbb aku tau betapa sshnya nak dptkan sesuatu..aku sepertimu juga..bukannya org berada.. nasib menyebelahiku kerna dapat menjawat jawatan awam ketika umur yang muda..tapi aku xkan lupa segala yang telah ku lalui selama ini.

Raihanna said...

Ken:

thanx Ken.. yup.. erti sebuah pengorbanan tidak dapat diganti dengan wang ringgit~

Tfaaaaaa said...

sbr eh rai. :)

pe yg terjadi tu ade hikmah disebaliknye.

cik helena said...

sedihnye..cik hel rase paham ape yg kamu rase,n same goes to me..bkn dtg dr golongan berada,,sebab tu segala harta yg ade akan di jage sebaik mungkin even hargenye amat murah..
harap rai saba ye..

Anonymous said...

emm sabor k rai..aq taw ko kuat kn..ekceli citer ni m'genai dir qm kn..em..pasti ade hikmahnye..:)

Raihanna said...

Tfaa:

thanx tfaa.. rai pun percaya semua kejadian ade hikmahnya...

Helena:

yup...
kalau kita susah nak mendapatkan sesuatu..kita akan menghargai benda2 tersebut... sebab kita tau betapa susahnya untuk mendapatkan nnya.. thanx ek helena

Raihanna said...

KF:

mekasih ek KF...
rai hargai sgt2.. thanx tau~

Ann GreenStrawberry said...

sedih jer rai..
sabar k...kdg2 kita kena n wajib bersyukur pemberian ayah kita..
sayang nk rosakan..
sbb dia beri dgn kasih sayang....
sob..sob..sob..

Anonymous said...

err...
rs insaf sgt...
tp...

mama n ayah da janji...
PMR 8A, dpt laptop...
skg ni...ntah lar...
=.="

Raihanna said...

Ann:

yup ann..sebab tu la rai emo bile benda tu rosak..rai leh jadi gila.. sebab wang dia xleh ganti kasih syg yg papa rai bagi.. die tak tau apa erti pengorbanan

Raihanna said...

Syaza:

ooo..nak dapat laptop ek... best2.. kalau dah dapat nanti hargai tau...

sparkystar said...

sedih nye,blaja dari ksusahan bkn dari ksenangan..hargai la stiap pgorbanan bliau..blas stiap titik pluh yg dkrluarkn..kim slm papa mu itu..

Raihanna said...

Encik sparky:

thanx ek ngan semangat2 yg diberikan.. rai appreciate sgt2...
yup2.. rai sygkan papa n mama sgt2... diorang la segala2nya bagi rai

unknown said...

rai, sabar k
btul apa yg rai katakan
pengorbanan x dpt di gntikan dgn wang ringgit

Raihanna said...

Krel:

Thanx krel... yup... tambahan agy bapa kita yang berikan... mmg rasa emo sgt bile org wat kite cmtu

Haula Hati said...

xpe rai...

ank org berada...
slalunya camtue la...

kita sbgai insan biasa nie...
redha je dgn ap yg berlaku....

take care dear~
papehal, kongsi cerita dgn kami ye...

:)

smile always....

aNys said...

ksh kamOo..
anys phm ape yg rai rase sbb rai bnyk share ngan anys
1 je pesan anys
rai blaja btol² kt sane
bukti kn kt mama & papa yg rai hargai setiap pengorbanan diorg
pengorbanan papa rai yg 1 nie akn rai balas ngan kejayaan rai..

mmg pengorbanan x dpt ganti dgn wang ringgit..
tp kejayaan dpt tebus kn segala pengorbanan mama & papa kn
so.. jgn pnh putus asa

dont b so sad girl..
cheer up urself
tabah kn ati kamOo
focus on ur study
let by gone b by gone

pape share wit me k
ym daku sentiase t'buke utk kamOo
buzz je ble perlu

Raihanna said...

This is Mine;

thanx a lot dear... tu la.. kalau org berada.. dia dah biasa dapat pe dia nak..cakap je ape pun..sure mak ayah die tunaikan.. cuba die jadi org biasa.. baru die tau hargai ape yang dia ada

Anys:

thanx anys...thanx bebanyak sebab bagi kata2 semangat kat rai..
insyallah rai akan buktikan kat mama n papa and kat budak tu sndri ape erti pengorbanan yg sebenar

azalia hjsalleh said...

wah wah si insan tu bukan manusia
sbb dia x punyai perasaan
dh buat x reti nk bertanggungjawab
such a loser

Raihanna said...

Lya:

tula..nak wat cmne..ade juga manusia cmnie..

Anonymous said...

rai..
y not u g bilik si insan tu and try hempas kat lantai..
c ape reactions dye..
then,kalu dye mtk ganti rugi.juz laugh at her..

not trying o teach u in a bad way but, she deserve dat..if im ur foot,im not let her go..

Miss Hirose said...

btul2 sedey la bce kisah benar ni
rai kene blaja btul2
wat parents bangga k
gud luck!

zety said...

sabar ye cik rai..tapi jalan penting tuk masalah ni kamu kene ckp terus terang kat insan yang buat kamu macam tu,memang xadil betul n she is so selfish.tension ni tau bile baca..sbb zety pn pernah hadapi situasi macam mne susah nk dapatkn sesuatu barang yang sememangnye mahal..my hope upon u,keep smile ok;)

Nazifa said...

rai..
sedeynye dgr cite kam0..
hmmm.. sabar ek~~

blaja rajin2..
mst rindu sgt2 nk balik mlysia kan..
welc0me h0me rai =)
ur parents x sabar tuh nk peluk anak c0mey die nih..hehe..

Ruhil Rosley said...

terharu bila baca post ini.
nak nangis pulak rasanyer.
sesungguhnya seorang ayah sanggup berkorban untuk ayah tercinta nya.

joegrimjow said...

saba bnyak2
allah bersama orang2 yang bersabar

-agak kurang asam kalau laptop rosak sebab silap orang-

Raihanna said...

Nur atikah:

hehe.. cerita seterusnya rai akan sambung next entry k... hehe...
mmg rai da wat cam yang kamo cadangkan tu..but she was lucky because kawan die tahan laptop dia tu..huhu

Suzana:

yerp..sebak betul rasa hati time ceritakan semua nie..actually rai taknak pun cerita kat sape2 but now rai kena bersihkan balik nama rai... org ramai tatau cerita sebenar... and salahkan rai 100% dalam hal nie...

Raihanna said...

Zety:

thanx zety... terharu rai... hurmmm yela.. kalau orang xpernah susah..dia xkan paham erti pengorbanan yg sebenar...

Ifa:

ifa.. thanx a lot ngan kata2 semangat yg ifa berikan... rai hargai sgt2... insyallah...rai pun x sabar nak pulang nie... hik2..

Ruhil:

Yup.. takde ayah yang x syg anaknya.. and seorang ayah sanggup wat pe je.. janji dapat lihat anaknya tersenyum~

Joe:

thanx joe.insyallah.rai pun percaya allah sentiasa berada dengan org2 yang sabar dan teraniaya..

MYRAspberry said...

sabar k Rai.. sedeyhplak aku bace cite nih mule2... pengorbanan seorang bapa tu mmg tinggi nilai die...

x patut btol sape yg jatuhkan laptop Rai tu.. suruh je die bace blog Rai ni...

N Shairah Ishak said...

hu3.. sgt syahdu and haru membaca !. sape la sengal sgt tu. tak de assertiveness langsung ! kalo jatuhkn phone tu accepted lagi. ni laptop. dh ler mcm2 documents dlm HD tu.. eeee. x blh. x blh bg muka mcm tu. confront je senang.. x de rase bersalah langsung ke bdk sengal tu. mak bapak dia tak ajar kot cara berbudi bahasa dgn org... aaa dia ad FB ke ? nk jugak tgk bdk yg sengal tu. hu3.. saba je.. tunggu la one day,dia akan dpt balasan nye.. ingat one thing je sist. what u give , u get back !

Nash Taj (^_^) said...

rmai gler komen aku pn nk jgk huhu...hmmm rai bnda ni dh jd rai kne trima...mmg ati ni brat sbb bnda 2 dr papa...tp ingat kte papa n mama dyorg xnk tgk rai cdih,ada msalah kt sne...apa pn rai tmpu study dlu...blik m'sia bncang la dgn papa n mama k...tp jgn jual kt kdai k...apa pn jgn pk sgt...stiap yg b'laku ada hkmah nye...kap ba ro kap alip ta nun...k...ingat 2...

Romie Pujaan said...

Ya Allah

i know hw u feel

i was nt dat close to my fatha
and he wanted a pilot son

he's willin2 forked out his epf money 4 my course

in a way, dats the drive 2 success

starlight said...

sapelah gerangan org yg sanggup wat cam gitu erk..dala kasik pinjam x trime kasih plak..pastu blk2 osak..memg sakit kan ati ini..bee pon pnh mengalami situasi gini..sakit2...mulut jeckp 'it's ok..dun mind'dlm hati..da kutuk+maki 14..sabar k...pasni harus lebey b'hati2...

dr itu! said...

sabau rai!...

kimi mencik la org yg tak betanggung jawab nie... pandai lepaskan tengkuk sendiri je
!!...

sabar yerr

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

manusia yg tak duduk kat tmpt kite mmg buat apa je yg binatang akan buat..
takpe kak rai,tuhan takkan pejam mata..
org teraniaya,doalah yg baik2 utk hidup akak,moga perjalanan hidup akak bahagia dunia akhirat..amin..

yayakot said...

sian kak rai...erm...sis yaya pown laptop dier pnah jd camni bb terlepas pegang tp laptop x rosak cume skrin jew....same la mcm pic yg kak rai post 2..then sis g tkr skrin dier kene byr rm700...tp my sis pnye jenama deLL...sbr ea kak rai...be strong....

no_name said...

agak teruk jgk kerosakan 2...kena tkar screen dier trus 2....maybe baru ok...2 pon blrm tentu ag la....tkar screen pon mahal...hm...sabar la yer....InsyaALLAh ader hikmah apabila kter bayak nersabar menghadapi Dugaan DariNYa..org yang banyak duit mmg cam 2...belagak jer lebih...padahal sama manusia jgk...harap rai dapat bersabar..n tabah hadapi semer ni...

Emmiey said...

salam dEq rai...
rEmmbR mE???
hurm...

sOb..sOb...
cEdEy la citE yG ni...
smpaikan air matE mlElEh pOn bOs pasan..hwaaa~~``

sisz fhm situasi dEq rai..
sbb sisz pOn ank sulunG gak...
x byk la yG dpt blE kitE nak..
huhu~~~
but i alsO think +vE jErk..
bkn brmksd pE yg kitE nk x dpt tu sbb ayh x sayG kn kitE taw...
dyE always nk wat tErbEk tuk kitE..
cumE mayb dyE dE prOb yG ktEv sndri x pasti n x kEtahuan...
huhu....
yG pasti ayh manG syG ank2 ayh EvEn bit nOtty..

'huk...pE plak aku yG citE sal aku ni'

dEq rai bEbyk sabar Ea..
sEsungguhnyE sisz ngErti pengOrbnn sEorg ayh..
sisz plG tErkEdu n tErharu blE timE ur papa nGan rElax nyE n ciap bg mOral suppOrt timE dEq rai ngadu by cOl sal ur brOkEn laptOp..
wOtEva it is...
ur dad very cOol + nicE...

bOut ur frEn 2...
nnt la..
Allah akn byr "cash" ngan stiap pE yG dyE wat tu..
silap2 lbh tEruk dr dEq rai..
bia la allah yG judgE sumE nie...
huhu


cEdEy~~~~~~